Optimer arbejdsprocessen og skån ryggen med de rigtige pallevogne og/eller palleløftere

Pallevogne og palleløftere er nærmest uundværlige i den daglige drift ved blandt andre supermarkeder, varehuse, lagre og så videre.

Lidt info om palleløftere og pallevogne

pallerDer findes flere forskellige produkter af palleløftere og pallevogne. Blandt andet findes der en såkaldt sakseløfter. En sakseløfter kan blandt andet benyttes som et arbejdsbord eller naturligvis som en almindelig palleløfter. Det er yderst praktisk at kunne anvende den til arbejdsbord, hvis jeres arbejdsplads for eksempel er et værksted eller lignende. Hvis der skal flyttes relativt tunge ting og sager er det en stor fordel at anvende en sakseløfter med elektrisk løft samt manuel kørsel. Ved mindre tunge ting, anbefales det, at anvende en sakseløfter med både manuel løft og kørsel.

Selvom der på jeres arbejdsplads måske er trangt, så findes der også palleløftere til det formål. Disse palleløftere er omfattet af en teknologi som passer til netop trange steder. Nogle palleløftere og pallevogne skal slet ikke vedligeholdes og er yderste praktiske i brancher så som kemisk-, medicin- samt fødevareindustrien. Her er der nemlig store krav til nøje hygiejne.

Der findes altså palleløftere og pallevogne til de fleste arbejdspladsers behov.

Skån ryggen – Godt arbejdsmiljø med palleløftere og pallevogne

Et af de mest udsatte steder på kroppen er ryggen. Den skal passes godt på og det kræver altså at man kender til rigtige løft på arbejdspladsen. Nogle løft er selvsagt umuligt at lave selv – og derfor anvender man palleløftere og/eller pallevogne. Særligt arbejdspladser som er meget fysiske så som varehuse, supermarkeder og lagre og så videre skal være særligt opmærksomme på at passe på ryggen.

Derfor er den rigtige løfteteknik vigtigt. For at foretage et rigtig løft skal man stille sig helt tæt på den genstand som man ønsker at løfte. Herefter bøjes der ned i knæene og frem i hofteleddene. Ryggen holdes samtidig helt lige. Man kan samtidig forstille sig at man har et kosteskaft op langs ryggen. Spænd samtidig i mavemusklerne så de på den måde støtter ryggen. Når man er nede i knæ skal man lige huske at mærke efter hvor tung genstanden er – og altså ikke bare løfte! Når du er klar til at løfte er det vigtigt ikke at løfte med ryggen, men bruge armene. Mens du løfter skal genstanden holdes tæt ind til kroppen. Når du har genstanden i begge hænder rettes ryggen igen til lodret og du løfter til sidst med benmusklerne. En god tommelfingerregel er hele tiden at have fokus på at have ryggen lige rettet og lade arme og ben løfte i stedet for ryggen. Sørg derudover for at holde fødder og næsen i samme retning så du undgår et vrid i ryggen.

Hverdagen kan gå stærkt og det er ikke altid man lige har sin krops bedste med i tankerne, men prøv at have ryggen med i tankerne næste gang du løfter uden palleløfter/pallevogn.

Skån ryggen med det rigtige udstyr i form af palleløftere og/eller pallevogne og skab et optimalt arbejdsmiljø for din arbejdsplads.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *